Så var det helg igen...

... och mina grannar ovanpå har redan börjat flytta möbler och slipa golvet. Det är i alla fall så det låter nere hos mig. I själva verket ser de på film med sitt sörrraaoundljuuud på högsta volym. Det får till följd att åskan går i vår lägenhet. Puckon, varför är de inte ute i det fantastiska vädret och grillar en korv eller så nu när man äntligen kan? De är säkert pollenallergiker, så jag borde säkert tycka synd om dem, men det tänker jag inte göra så länge de tror att de är ensamma i hela huset.

Valborgsfirandet verkar också inledas idag. Kul grej som almanackan kom på, att pricka in valborg på en måndag. Uppskattat av alla som får långledigt och åka ut till nån stuga och kratta nåt litet löv, men aningens mardrömsartat för oss som har firat ett par sista april-aftnar i den eviga ungdomens stad. Jag är så sjukt glad att jag inte bor i korridor, min U och jag hade fått hjärnblödning av att lyssna på festandet från nu till tisdag morgon.

Aftonbladet presenterar idag på sin nätupplaga en artikel om det ökade tonårssupandet. Nåt ufo på Maria ungdom tror att han har fattat grejen med fjortisfylla och valborg:

- Våren är här efter en lång mörk vinter. Känslorna spritter, skolan är snart slut och man kan vara ute.

Tror han på fullt allvar att det är det som ligger bakom det faktum att 12-åringar kräks ner sig själv och stadsparken på valborgskvällen? Vavavava? Varför gör de då exakt samma sak när det är 7 grader varmt och snöblandat regn? Det har inte ett skit med vädret och våren att göra, det handlar bara om att göra som de andra har gjort före i ett naivt försök att verka vuxnare än man är. Det är så mycket mytbildning kring valborg och det har blivit en självklarhet för de här ungarna (och en massa äldre också) att dricka ohejdat med sprit den här helgen. För att liksom vara med i myten, i gemenskapen. Det ska bara vara så. Det handlar om ett oreflekterat beteende med syfte att höra till.

Jag tycker synd om dem och om alla andra som kommer att återknyta bekantskapen med vad de ätit och druckit under dagen. Jag tycker synd om dem som ska åka in på ackis och jag tycker synd om dem som inte ska komma ihåg ett enda dugg av sitt valborgsmässofirande. Syndast tycker jag om dom som tycker att det var coolt.

Själv tänker jag fira gubbavalborg. Jag kanske äter gröt till frukost som man ska, men det låter äckligt att skölja ner det med skumpa. Sen ska jag titta på när T åker flotte nedför Fyrisån och försöker att inte dricka å-vatten och bli döende. Sill vill jag ha till lunch och jag tar gärna en Tuborg grön till det. Sen kanske vi får ta och undersöka om mitt svartvinbärsprojekt kan tänkas vara färdigt för avsmakning. Jag tänker gå på mösspåtagning och/eller OD-konsert i universitetsparken. Och jag tänker gå på champagnegalopp. Är det fint väder vill jag grilla och jag vill gärna lyssna på Allmänna sången, även om det betyder att jag missar majbrasa.

Jag tänker vara glad under dagen, glad under kvällen och jag tänker ta sovmorgon på tisdag och då vara glad när jag vaknar. För tisdag betyder majmiddag. För andra betyder det ångest. En del av dom tycker jag synd om, fast de flesta får f*n skylla sig själva!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0