Tidsresa

Igår när jag skulle äta frukost så fanns det ingen fil och ingen yoghurt hemma. Och havregrynsgröt kändes inte som ett alltför klyftigt drag när det stod palt på lunchmenyn. Så jag angrep det paket som stått en längre tid i skafferiet utan att någon vågat göra något av det:


image46


Jag vispade ihop musten enligt instruktion på paketet och spiceade upp anrättningen med några russin och sötade med en liten yttepyttegnutta håning. När jag avsmakade musten var det som om jag åkte i raketfart till dåtiden, tillbaka till köket i radhuset i Skellefteå, till den tiden då köksluckorna var gula med bruna knoppar, kylskåpet öppnades med fotpedal, kaklet var mönstrat och det satt en telefon med nummerskiva på väggen. I dåtiden stod jag, iförd mitt nattlinne med kaniner på och tog tveksamt emot en mugg med något som min far beskrivit som "både gott och välgörande". Det smakade apa.

Och smaken var precis som jag minns den. Associationerna till just apa kanske var mindre tydliga, jag skulle nog kunna uppskatta den här vällingen som vuxen, men minnena från sist jag skulle dricka havremust är lite för starka. Det kan eventuellt passera som nödproviant. But I will only drink it if I must....

Kommentarer
Postat av: H

It's a must för en annan, liten person. Helst med lite extra smör i också. Då är det som bäst!

2007-04-14 @ 20:01:53
URL: http://dnsl.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0