Nu strejkar

sjuksköterskorna. Det gör de rätt i. Klart man ska ha betalt när man joggar runt och ser till att andra överlever dagarna och nätterna igenom.

Läste lite om vad folk tycker om det - både sköterskorna (och andra vårdförbundare) själva och några som "tittar på". Det som återkommer är förstås den risiga ingångslönen som inte är kompatibel med utbildningstiden. Samt att en möjlig orsak till detta är att sköterskorna (och övrig vårdpersonal?) fortfarande anses drivas av ett kall som gör att man tycker att de själva inte ska se lönen som något viktigt, utan att de mest ska känna tillfredsställelse över att få hjälpa till.

Jag håller med. Ingångslönen är för taskig, och har man utbildat sig vill man ha valuta för det. Och hur mycket man än känner kallet så ställer det inte mat på bordet.

Och så såg jag parallellerna till mitt eget jobb. Det är ännu längre utbildning, ungefär samma ingångslön och kall-tanken finns fortfarande. Skillnaden är att jag nog tror att sköterskorna kommer att lyckas peta upp sin lön ett par pinnhål. Men vem bryr sig om en strejkande bibliotekarie?

Jag testar: Från och med idag går jag ut i strejk! Jag är säker på att mitt fack tycker att det är en bra idé - att jag tar en för laget.
Hah! Vad säger ni nu då?

Kommentarer
Postat av: Jonti

Jag kommer att sympatistrejka med dig i en endags kampaktion. För att visa mitt stöd till Sveriges bibliotekarier skall jag sittstrejka hela kvällen på min arbetsplats samt i rent trots dessutom dricka Guinness!!

2008-04-26 @ 15:09:47
Postat av: L

Jag är rörd till tårar över det stöd som visas mig och min kår! Tack, tack, tack!

2008-04-27 @ 16:07:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0